אם נערוך סקר קצר, נגלה, כי, כיום, בניגוד לימים עברו, הסלון הוא החדר השימושי ביותר בבית. עד לפני מספר עשורים, הוא שימש רק לאירוח אורחים, ומאוחר יותר, עם הגעתן של הטלוויזיות הראשונות לישראל, גם לצפייה בטלוויזיה, אבל כיום? אין כמעט פעילות פרטנית או משפחתית שאיננה מתבצעת בו. ולכן, התאורה הנדרשת להארתו הינה מורכבת יותר מאשר כל חדר אחר בבית, ויש לה מספר עקרונות בסיסיים, אותם כדאי להכיר ולאמץ.
שכבות אור צריך אמורות להיות ממוקמות בדרך שתפיץ את התאורה לכל רחבי הסלון ותגרש את הצללים מפינותיו. כל תאורה מתחלקת לשלוש שכבות אור שונות, אשר יחד, הן מעניקות את הכיסוי התאורתי המושלם:
הקלאסיות והמסורתיות ביותר מבין כל גופי התאורה הסלוניים שאנחנו מכירים. בדרך כלל, היא ממוקמת במרכז החדר, ישירות מעל אזור הישיבה הראשי. גופי תאורה משוכללים ממלאים בבת אחת שני תפקידים, גם מהווים את מקור האור העיקרי של תאורה הסלון הממוקדת, וגם מהווים אלמנט דקורטיבי לכל דבר. התבוננות קצרה בהיסטוריה שלהן תגלה, כי מכל גופי התאורה, הנברשות הן אלה המשקפות יותר מכל את המגמות התרבותיות הרווחת באותה העת. אם אתם ממש רוצים לבדוק את זה, תוכלו לבדוק מהן הנברשות שהיו נפוצות בשנות ה-60 וה-70, ולהשוות אותן לאלה שהן בנות זמננו, או, להשוות אותן לנברשות שהיו בשימוש במאות הקודמות.
דימרים מאפשרים הפקת רמות אור משתנות מאותה נברשת או מנורה. היות ולסלון ישנם שימושים רבים, כפי שהזכרנו קודם, ניתן לכסות חלק מהם על ידי גוף תאורה המחובר לעמעם ומספק עצמות ורמות שונות של אור, ובכך, לחסוך רכישה של לפחות חלק מגופי התאורה האחרים.
גופי תאורה הממוקמים על הקירות ולא מהתקרה. הם עשויים להגיע עם כיסויים מזכוכית או פלסטיק בגוון חלבי, על מנת לרכך את האור שלהם, מאחר והם מותקנים, לעתים קרובות, בגובה העיניים.
במדינות הקרות, לעיתים קרובות, פמוטי קיר מותקנים בזוגות וזה בדרך כלל נעשה מעל מדף האח או משני צידי האח. שם, הם עוזרים להגדיר את נקודת המוקד של החדר, ולספק תאורה מדגישה המשלימה את האור הבוקע מהאח, כאשר רמת אור נמוכה נדרשת. למשל, ערב רומנטי. בישראל, נמצא אותם לאורך קירות הסלון, לא בהכרח בזוגות, אבל תמיד מרשימים ומתכתבים עם העיצוב הכולל של הסלון.
בין אם כתאורת רקע, תאורה ממוקדת או תאורה מדגישה, מעט מאד גופי תאורה יכולים להתחרות בגופי התאורה השקועים והוורסטיליים הללו. הם יכולים להכיל נורת הלוגן, נורת להט, או נורות פלורוסנט קומפקטיות, הם יכולים להוות מקור אור בודד וממוקד כלפי מטה באזור כורסת הקריא שלכם, בדיוק כמות שהם יכולים ליצור מארג שלם של אורות תקרה שמספקים תאורת רקע, או, כשם ממוקמים בנישה מעוצבת, להפנות את תשומת הלב לחפץ אומנות איכותי.
כן, אנחנו יודעים, אנחנו בישראל, וחם כאן בטירוף, לכן קמין (או אח) אמיתי אינו בא בחשבון. אבל, לעומת זאת, ישנם דמויי-קמין, שיוצרים אווירה רומנטית. אגב, אם בכ"ז, אתם מחפשים קמין שמחמם מעט ולא רק נותן אור, ואין לכם כוח להתעסק עם עצים להסקה, יש קמינים חשמליים שיעשו את העבודה.
למנורות עומדות ישנן סגנונות רבים, והן ניידות, מה שמאפשר גמישות בשימוש בהן. בדרך כלל, מקור האור בגופי תאורה מסוג זה יהיה ממוקם בגובה העיניים והאהיל (או הכיסוי) שלהן יקבע את כיוון הפצת האור - למעלה, למטה, לצדדים, או הכל יחד. הן עשויות מסוגי חומרים רבים, כך שניתן למצוא גוף תאורה מסוג זה לכל סגנון עיצוב שתרצו לסלון שלכם.
דיברנו על מולטי-טסקינג, אז הנה דוגמה טובה לכך - מאוורר המכיל גוף תאורה אחד או יותר, בתחתיתו של המאוורר. אמנם, המאווררים הבסיסיים מסוג זה הם פרימיטיביים למדי, אבל המשוכללים יותר כוללים מספר גופי תאורה אותם ניתן לכוון על פי הצורך. טיפ קטן: מומלץ להשתמש בנורות מיוחדות למאוורר, שכן הן עמידות לוויברציה הנגרמת על ידי המאוורר, אשר עלולה לגרום לנורות רגילות ללכת לעולמן בטרם עת.
תאורה מדגישה במיטבה. הם יכולים להיות משולבים בגוף תאורה בודד כתאורה ממוקדת או תאורה מדגישה, או להוות תאורת רקע כוללת, כאשר משתמשים במספר גדול שלהם (בין אם על פס ספוטים מעוצב ובין אם באופן פרטני), כשהם מותקנים קרוב לתקרה.
עוד אחד מסוגי גופי התאורה הרב-שימושיים. הם יכולים לשמש להפצת אור מלמטה, כספוטים, אור עליון, אור המוחזר מהתקרה וכד'. הרכבם (מספר ספוטים הממוקמים על גוף ישר או מעוצב), מאפשר לכם לשנות את מיקומם ואת כיוון האור שכל אחד מהספוטים נותן בנפרד, כך שניתן להשתמש בהם כמעט לכל צורך.
יכולנו להמשיך ולמנות כאן עוד מאות (אם לא אלפי) סוגי גופי תאורה שונים, אבל אנחנו מניחים שהעיקרון מובן. הכלל היחיד המנחה בבחירת מנורות מיוחדות לסלון, הוא הנוחות שלכם, כי, אחרי הכל, זהו החדר שמסמל את המשפחתיות יותר מכל, והוא אמור להיות חמים ומזמין.
ליעוץ מקצועי, פנו אל המקצוענים בציוד לעבודות חשמל - ניצן פרידברג, חשמל ותאורה לבנייה ותעשייה.
לכתבה הבאה ← → לכתבה הקודמת