כיום, עבור רבים מאיתנו, המטבח מהווה את מרכז הבית, לב ליבה של ההתרחשות המשפחתית, של חיי היומיום. לכן, הוא חייב להיות פונקציונאלי, נוח וכמובן, מואר בתאורה הנכונה. המטבח הפך להיות הרבה יותר מאשר מקום בו מוכן המזון שלנו, הוא המקום אליו יגיעו כולם, כאשר אנחנו מארחים, בין אם זו ארוחת ערב למשפחה המורחבת ובין אם זו סעודה חגיגית לאורחים ומכרים. זוהי הסיבה כי חשוב שהתאורה תהיה גם מוכוונת-משימה מצד אחד, ומצד שני, תהיה גם ידידותית ונינוחה. כמו כן, מומלץ כי כל גופי התאורה המשמשים במטבח יהיו ניתנים לכיוון מבחינת עוצמתם ומבחינת זווית האור הבוקע מהם, על מנת שהתאורה תוכל להיות מותאמת למענה על הצרכים הספציפיים הרבים. ומכיוון שמטבחים רבים ממוקמים בסמוך לסלון או לפינת האוכל, נחמד שאפשר להנמיך את עצמת התאורה לאחר שהכנת המזון הושלמה.
עדיף לעבוד עם שלוש רמות של גופי תאורה במטבח: גופי תאורה שקועים בתקרה, גופי תאורה מתחת לארונות העליונים ונברש(ו)ת. עוצמת התאורה עשויה להשתנות בהתאם למרחב, אבל בדרך כלל, הלוגנים MR16 או מנורות LED משמשות כגופי התאורה השקועים, נורות LED עבור רצועות האורות שמתחת לארונות, ונורות ליבון עבור הנברשת או הנברשות. באשר לטמפרטורת צבע הנורה, מומלץ לבחור בגוונים חמים זהובים המשרים חמימות.
גופי תאורה שקועים בתקרה נחשבים לטובים ביותר עבור תאורת החדר הכללית והם נלחמים בבוהק המטריד ובצללים. גופי תאורה שקועים בתקרה עובדים היטב גם באזורים של מעברים, כמו החלל בין האי לכיור המטבח. תוכלו להתקין אותם בכל מקום שתזדקקו להם מכיוון שהם מתאימים גם כתאורת משימה, למשל, מעל לכיורים.
עבור תאורת המשימה מעל למשטחי העבודה, לעתים קרובות משמשים בפסי LED, מאחר ונורות ה-LED מתחממות באיטיות רבה יותר מנורות הליבון. הם מונחים מאחורי חגורה שבחזית הארון, כך שהם נסתרים מן העין ואינם מסנוורים אף אחד, אבל האור שלהם מופנה מטה אל הדלפקים ואל משטחי העבודה.
הן מעניקות את התאורה האידיאלית מעל איי-מטבח ודלפקי האכילה, מאחר והם מאירים את הסביבה באור חמים. הם מספקים אור בעוצמה נמוכה יותר מאשר גופי התאורה השקועים בתקרה, אבל מאפשרים יצירת תאורה מאוזנת יותר ויזואלית וסגנונית. בד"כ, ייתלו נברשות כאלה בגובה של כ-90 ס"מ מעל לאי או לשולחן, כך שהם אינם בקו הראייה של האדם הממוצע העומד או היושב ואינם עלולים לסנוור אותו.
גם אם החדר מואר היטב, ניתן להוסיף תאורת אווירה לצורך יצירת עניין. רעיון מעניין הוא להציף מדפים בארונות פתוחים, או בארונות עם דלתות זכוכית, כשפס אורות ה-LED ממוקמת בחלקם האחורי של המדפים. שילוב כזה יוצר מפל של אור על הדופן האחורית של הארון המדגיש את האובייקטים המונחים על המדפים. בד"כ, בעיצוב תאורה כזה, יש להשאיר כ-5 ס"מ בין החלק האחורי של המדף לבין הקיר האחורי של הארון.
רובנו, עדיין לא התרגל לקונספט שלגופי תאורה המתאימים למטרה ספציפית, ולכן, אנחנו נוטים להשתמש בגופי התאורה שאינם מתאימים למטרתם. זוהי הסיבה, למשל, שהמטבחים הישראלים משופעים בנברשות תליון, במקום לחלק את משימת התאורה שווה בשווה בין גופי התאורה האחרים, המתאימים יותר לצורך השגת המשימה. מומלץ, למשל, למקם נברשת תליון אחת בודדת במטבח, כשהיא תלויה מעל לאי או מעל לדלפק האכילה, ואילו את שאר התאורה לחלק בין גופי תאורה אחרים.
גם כאן, הידע של רובנו לוקה מעט בחסר, ורובנו, נעדיף, למשל תאורת משימה לבנה ובוהקת מעל לאזורים מסוימים, כשלמעשה, לצורך יצירת האווירה הנכונה, היה ראוי שנשתמש בנורות שעצמתן פחותה, או בנורות צהובות ולא לבנות. תאורה לבנה / תאורה קרה יוצרת ריחוק רגשי, תחושה של מקום ממורט, נקי ללא רבב. זוהי, אולי, התחושה שהייתם רוצים להעניק לחדר המתנה במרפאה או לבית חולים, במידה והייתם מתבקשים לעצב אחד, ולא למטבח החמים, המשפחתי והמזמין שאתם רוצים ליצור.
חלפו הימים בהם נדרשה אחידות. כיום, מיקסינג הוא סגנון העיצוב המנצח - כך שתוכלו לשלב נברשת ויקטוריאנית לצד נורות שקועות תקרה עם טבעת כרום בוהקת מסביבן. זה בסדר, אף אחד לא ירים גבה בתמיהה. טובי מעצבי הפנים עשו זאת לפניכם, ואותם - כל העולם שיבח במגזיני העיצוב היוקרתיים, כך שאם להם מותר, קל וחומר שגם לכם מותר.
מדובר בסביבה חיה, נושמת ומתפקדת, לא באנדרטה או מונומנט היסטורי. לכן, עם כל הכבוד לעיצוב, הוא הרבה פחות חשוב מהנוחות שלכם ומהאווירה שהמטבח משרה עליכם, המשתמשים בו, ועל אורחיכם. עיצוב שמתאים לאדם אחד, לא בהכרח יתאים לאדם אחר, כך שאל "תעתיקו" עיצובים, אלא צרו לעצמכם עיצוב חדש משל עצמכם.
לכתבה הבאה ← → לכתבה הקודמת