"חברת השפע" הוא כינוי ידוע לחברה האנושית בימינו, בעיקר במערב. שפע זה עושה את החיים לקלים יותר, אך במקביל ובאופן פרדוקסלי, השפע הרב של המוצרים הזמינים, גם עשוי לסבך אותם. יצרנים מעודדים אותנו לרכוש עוד ועוד, ממיטב המוצרים ומהדגם החדש ביותר. כמובן, אין צורך להיסחף עם אופנה זו, אך גם בלעדיה לא פשוט לבחור כיום מוצרים. כמעט בכל תחום בו נדרשת החלטה על רכישה, אנו עומדים בפני מבחר גדול למדי. הוסיפו לכך את האפשרות לרכוש מכל מקום בעולם באמצעות האינטרנט ומגוון אפשרויות משלוח בינלאומי ואנו מגיעים להיקף מוצרים שלא יאומן. כיצד ניגשים, להתמצאות מהירה ובחירה מהירה במוצר שמתאים לכם?
היכן לרכוש?
דרך בטוחה ופשוטה לזרז תהליך רכישה, מבלי להתפשר על איכות, היא להתמקד בחנויות האמינות ביותר. בתחום התאורה למשל, כדאי להתחיל מחיפוש חנויות תאורה מומלצות.
לתקצב מראש
החלטה על תקציב רכישה, היא עוד דרך להתמקד מראש ולזרז את תהליך הרכישה. לעתים, הגבלת התקציב נובעת ממגבלות על התקציב עצמו - מצב בו בפשטות, אין לך מהיכן להשיג את הסכום הדרוש לרכישת המוצר הטוב ביותר. לעתים, מגבילים את התקציב בהתאם למידת חשיבות (או חוסר חשיבות) המוצר שבו מדובר. למשל, סביר שניתן לרכוש נעלי בית של גוצ'י מצופות יהלומים, בסכום קצת יותר גבוה מנעלי הבית הישראליות האייקוניות בסגנון "קיפי". אבל מי באמת זקוק לכך? בהיבט התקצוב, קיפי לוקח בסיבוב!
לספור עד שלוש
עוד טיפ טוב לגבי קניות, הוא לא למהר ולרכוש באופן אימפולסיבי. יצא האייפון האחרון לשוק - אז מה? מה הוא עושה שהסמארטפון הסיני הפשוט שלי לא עושה, שבאמת חשוב לי? אבל באמת! לא הרבה. קפה הוא עושה? גם לא. אז לא תודה, נוותר. בכל וויתור כזה, יעשה לכם טוב לחשוב כמה כסף חסכתם בתוך שניות, פשוט בהחלטה שלא לרכוש.
לדעת לקבל ביקורת
אם יש היכן למצוא ביקורות באינטרנט על המוצר ששוקלים לרכוש, כדאי מאוד לעשות זאת. בעיקר ביקורות מקומיות, אשר יתייחסו לעתים גם לספק המוצר וליבואן המקומי ואולי גם להיבטי תיעוד ותמיכה טכנית בעברית. ביקורות כאלה יש לקחת בעירבון מוגבל כמובן, ממגוון סיבות ובעיקר ביקורות רבות שכולן חיוביות. דווקא ביקורות שליליות נוטות להיות יותר אותנטיות, אם כי הן עלולות להגיע ממקרה בודד של לקוח כועס, מקרה שאת פרטיו אינך מכיר. הן גם עלולות להגיע ממתחרה לא הכי ישר.
פרטי הפרטים, אצל הסוקרים
סקירות מקצועיות של מוצרים, זמינות לעתים באינטרנט, אם יודעים היכן לחפש. למשל, לגבי מוצרי מחשוב, אתר פיסי מגזין הוא תמיד מקור טוב לחפש דברים מסוג זה. סקירות כאלה מהוות מעבר יסודי ושיטתי על פרטי המוצר, כאשר באופן אידיאלי, הסקירה נכתבת בעקבות ניסוי של המוצר על ידי הכותב. סקירות עדיפות מבחינות מסוימות על ביקורות קונים ובכל מקרה משלימות אותן, גם בהיבט חשוב מאוד נוסף: הן חושפות עוד נקודות, שאחרת כלל לא היינו מודעים להן. לכן, כדאי בכל מקרה לעשות חיפוש מהיר של סקירות כאלה, היכן שרלבנטי וככל שהמוצר יקר ומורכב יותר מבחינת החלטה על רכישתו. כדאי לקחת בחשבון, שבנישות מוצר רבות יש אתרים שמתמקדים ספציפית בהן וכמובן, שם הסקירות עשויות להיות יותר איכותיות ומעמיקות, מסקירות באתרים כלליים. במקביל, כדאי לקחת בחשבון שגם אם הסקירה מבוצעת בידי מקצוען, אין זו ערובה מלאה לכך שהוא אובייקטיבי. מעל הכל - טעמו בוודאי לא זהה בדיוק לשלכם וכך גם העדפותיו בענייני רכישות.
להוציא בכדי לחסוך
מוצר עשוי להיחשב יקר מדי לצרכי הרוכש, אבל לעתים, מוטב יהיה להשקיע במוצר זה בזכות איכותו. איכות זו, תבטיח גם יותר תועלת מהמוצר וגם אורך חיים משופר, שיצמצמו בטווח הארוך ואולי אף יבטלו את תוספת המחיר. דוגמא עסקית ידועה לכך, היא שהשקעה במדפסת לייזר יקרה, עדיפה לעתים בטווח הארוך על רכישה חוזרת של מדפסות הזרקת דיו זולות. אם מדברים על גופי תאורה, בחירת גוף תאורה לגינה, שהוא חזק במיוחד ועמיד בפני גשם, חילופי טמפרטורות, חלודה וכדומה, תהיה שווה את ההשקעה בסכום גבוה מהרגיל. בתמורה להשקעה זו, הוא יחזיק מעמד לזמן ארוך.
לא למהר לפסול
לעתים, אופציות מסוימות לא נלקחות מראש בחשבון לגבי רכישה, מתוך הבנה מוטעית של התחום או היסחפות עם תדמית מסוימת של המוצר, שנתפס כלא מתאים. לדוגמא: סמארטפונים מסוג בלקברי היו היחידים הבולטים שתוכננו במיוחד לשוק העסקי והתבססו בו. גם לשוק הפרטי, הם הציגו אופציה מעולה, מהיבטי אבטחה והיבטים נוספים. בהמשך הם נדחקו הצידה כמעט לחלוטין בידי שני סוגי מתחרים, ישירות ובעיקר, מסיבות שיווקיות. השניים הם כמובן מכשירי חברת אפל האופנתיים והיקרים וכן סמארטפונים מבוססי גרסת הלינוקס של גוגל ("אנדרואיד"). על הנייר בלקברי לקח ובגדול, אך רצון הקונים להיות "אופנתיים", בעידודו המאסיבי של שיווק אגרסיבי מצד מגוון ספקים, גבר על השיקולים האחרים. ונעבור לגילוח - למה לא רוכשים יותר שמן גילוח? הכוונה לשמן שמשמש בתהליך הגילוח עצמו - לא כהכנה עבורו ולא כאיזה שהוא טיפוח קוסמטי למתקדמים אחריו. האם באמת חייבים לרכוש מיכלי קצף גדולים? על הנייר, השמן עדיף. הוא יותר קומפקטי (טוב למילואים), הוא שקוף (קל יותר לראות את מצב הגילוח) וגם לא מייבש את העור כמו קצף גילוח. ניתן להמשיך ולספר במעלותיו, אבל חבל"ז, כי אנשים פשוט לא קונים. למה? ההסבר, כך נראה, ברובו "אופנתי".
לכתבה הבאה ← → לכתבה הקודמת