הידעתם, כי בצד האסתטיקה והנוחות, אחד הגורמים החשובים ביותר המנחים את מתכנני התאורה המתמחים בעסקים ובמשרדים הוא התקנות? כן, תתפלאו, יש תקנות מפורשות מאד המנחות בדיוק איזו תאורה משרדית מומלצת, מהן רמות הבהירות הנדרשות וכן הלאה! ת"י 8995 - תאורה למקומות עבודה שבתוך מבנים הוא התקן הרלוונטי לעניין, והפעם, נדבר מעט פחות על הנוחות והאסתטיקה (שגם הן, כמובן, חשובות להפליא!) ונתמקד בהנחיות ההגיוניות לגמרי של תכנון התאורה במשרד או בבית העסק שלכם.
כאשר עוסקים בתקנים ובבטיחות, המקום הראשון, באופן טבעי, אליו נפנה, יהיה המוסד לבטיחות וגיהות. באתר החברה תוכלו למצוא חוברת העוסקת בתאורה שבסביבות העבודה מתוך היבטי הבטיחות והגהות שלה, וגם אם פורסמה לפני למעלה מעשור, עדיין, היא יוצרת את הקשר הישיר והבלתי נמנע בין התאורה המתאימה לבין ייעול העבודה דרך הקפדה על בריאותם של העובדים בזכות יצירת חללי עבודה מוארים כהלכה. התאורה המתאימה, מלאכותית או טבעית, ממלאת תפקיד חשוב ביותר בשמירת שלומו ובריאותו של העובד, שכן היא עוזרת לו להבחין בסכנות או במכשולים המצויים בדרכו ומצמצמת את הסיכונים הכרוכים בהתעייפותם של העובדים, בנדידת תשומת ליבם ובאובדן כושר הריכוז שלהם.
לרוב, נהוג להתייחס לתאורה מועטה שאיננה מספקת כתאורה לקויה, אבל, גם המצב ההפוך - תאורת-יתר, אף הוא נכלל תחת ההגדרות של תאורה מזיקה. יחד עם שני אלה, קיימים מצבים נוספים, אשר אף הם פוגמים בעבודה התקינה ובבריאותם של העובדים בחלל המואר באופן לקוי. בין מצבים אלה ניתן למנות מקרים כמו סנוור מוחזר או מכשיל (שני מצבי סנוור הנגרמים מעודף תאורה בזווית שגויה), פיזור תאורה לקוי הגורם למאמץ העיניים במעברים בין האזורים המוצללים לאזור המוארים וההיפך או אפקט סטרובוסקופי הנגרם בשל הבהוב נורות מסוימות. שלא לדבר על נזק פיזי ממשי לעובדים כהתחשמלות או התלקחות גוף התאורה או הכבל המזין אותו בשל חיווט רשלני בשילוב של אי שמירה על כללי הבטיחות המתאימים.
בנוסף לעוצמת האור המתאימה (זו אשר מספקת לעובדים בחלל את כמות האור שנדרשת להם לצורך התנהלות שוטפת), ניתן להבחין בגורמים נוספים אשר קשורים לאיכות האור ומתקן התאורה:
אחידותה של התאורה - פיזור אור מתאים ונכון בסביבת העבודה. גם ממוצע הערכים העומד
בדרישות התקנים הרלוונטיים, עדיין איננו מבטיח פיזור אחיד או מתאים לצרכי העובדים בחלל. פיזור שאיננו אחיד מתבטא באזורים חשוכים או באזורים בהם התאורה בהם הינה רבה מידי.
כיוון התאורה - השאיפה היא ללא הצללות, זאת מאחר וצללים פוגעים ביכולת לראות באופן ממוקד ובבירור.
סנוור ובוהק-יתר - שתי תופעות אשר אף הן עלולות להקשות ראיה לאורך זמן.
גווני תאורה נכונים - לא רק גוון התאורה, לכשעצמו, משפיע על השוהים בחלל העבודה, אלא אף גווני תאורה מסוימים מעוותים את המציאות הוויזואלית הקיימת (הן מבחינת האבחנה בגוונים השונים הקיימים בסביבת העבודה והן מבחינות אחרות כהערכה שגויה של מיקום או מרחק).
מניעת "זיהום אור" - שימוש-יתר באור, אשר איננו מכוון בצורה נכונה או שהוא מופעל בעוצמה רבה מידי.
איכות רכיבי וגופי התאורה - רכיבי התאורה משפיעים על הבטיחות במקום העבודה בדיוק במידה בה הם משפיעים על קלות ונוחות תחזוקתם.
נגישות של גופי התאורה והרכיבים - אפשרות נוחה וקלה להגעה אל מתקני התאורה לצורך החלפת הנורות, תיקונים וניקוי גופי תאורה תמנע את העצלות המגיעה מתוך אי הנוחות הנלווה לביצוע המשימות האלו.
למרות שפרט למקרים קיצוניים, ככניסה לאזור חשוך, או, לחילופין, כניסה לאזור שמוצף באור, איננו נותנים דעתנו על תאורה, אלא פשוט מתייחסים אליה כאל חלק אינטגרלי מהסביבה, אין דבר הרחוק יותר מכך מהאמת. למעשה, תאורה משחקת תפקיד משמעותי בסביבת העבודה שלנו, לפחות כגודל התפקיד אותו היא משחקת בסביבה הביתית שלנו! עובדה ידועה היא, כי תאורה אשר איננה מתוכננת באופן המתאים לחלל ולפעילות המתבצעת בו, נחשבת לאחד מהגורמים המשמעותיים ביותר לגרימתן של טעויות אנוש. זאת, בין השאר, מאחר והיא מובילה למצבים של עייפות כללית של העובד, הן מהפן הפיזי והן מהפן הנפשי. היעדרה של תאורה נאותה עלולה לגרום לנזקים ישירים לבטיחותם של העובדים במשרד, בה במידה שהיא מובילה לתוצאות עקיפות (כעייפות, תחושת דכדוך בלתי מוסברת, כאב ראש וכד') אשר חלקן מאפיינות את העובדים שעובדים בבניינים המוגדרים כלוקים ב-SBS (תסמונת הבניין החולה).
קודם כל, ניגשים לעניין כאל פרויקט לכל דבר, ללא שליפות מהשרוול וללא רכישות אימפולסיביות. זאת, מאחר ומנורת הווינטג' המהממת שקניתם במחיר זול להפליא בשוק הפשפשים המקומי אולי עשויה להתאים לתדמית שאתם, כעסק, רוצים לשדר, אבל ללא התכנון שיוצא מנקודת ההנחה שלכל גוף תאורה ישנו מקום מתאים, המנורה המשתלמת-מאד שרכשתם, עלולה להכניס אתכם להוצאות בלתי צפויות. שנית - לומדים את הנושא לעומקו - בוחנים את כמות האור הטבעי החודרת למשרד בשעות היום, בוחנים את הלך הרוח וההעדפות של העובדים, בוחנים את האפשרויות העומדות בפניכם. רק אחרי שתסיימו לבחון את כל אלה, תוכלו להתחיל לגבש את תוכנית התאורה המתאימה לכם!
לכתבה הבאה ← → לכתבה הקודמת